I(nko)mp(e/o)tencia

2012.05.30. 18:37 Karvaly úr

 Na, olyan viccesre sikerült a cím, hogy még én se értem.

Ki nem szereti a kompetenciamérést? Sokkal jobb, mint hét órát végigülni, meg egyébként is felfrissülést ad a szürke hétköznapok után: egy olyan teszt, amitől az önbecsülésed (önbecsülésem) függ. Ez is csak egy dolog miatt van: elolvastam a megoldókulcsot.

Na jó, hát valljuk be, az érettségi sem egy egyszerű dolog megvannak a maga buktatói, útvesztői, néha pontatlanságai is. De amit itt láttam, az egyszerűen elképesztő. Aki megírta a 10.-es feladatsort, az pontosan tudja, miről beszélek, aki meg nem, annak megvan a lehetősége ugyanerre. Ha nem is írjátok végig, kedves olvasóim, legalább kövessétek velem együtt figyelmesen az egészet, közben meg is lehet arról győződni, hogy tényleg az van-e a szövegértés vagy matematika kulcsokban, amit mondok. Higgyétek el, rosszabb lesz, mint kelkáposztafőzeléket mákos gubával enni.

Pirossal van kiemelve, amit szerény személyem is méltóztatott benézni.

A legnagyobb baj véleményem szerint ott van a kompetenciaméréssel, hogy sokszor nem lehet eldönteni, mennyire árnyaltan kérik egy kérdésre a választ (ez főleg a szövegértésnél probléma). Például:

10/47. feladat: Sára szerint a cukor nem jó cím...

Kód 1-es (tehát helyes) válasz:A tanuló a szöveg mélyebb megértését tükröző, releváns címet ad a szövegnek.
Tanulói példaválaszok:

Összetartás szegénységben
Ünnep a háború alatt
A megmentő nagymama
A gond összekovácsol

Fenntartásaim:

Na jó, OK, hogy a feladat kérte, olyan címet adjunk, ami a szöveg mélyebb értelmét tükrözi, de Túlbonyolító Karvaly valahogy ezt nem vette figyelembe. (A kérés szerintem elég rossz próbálkozás volt feladatírás szempontjából, de igen, elismerem, ez az én hibám volt.)
Másodszor: milyen címek már ezek? Egyik sem kifejezetten költői/írói, vagy mi a fittyfene, sőt, az Ünnep a háború alatt kifejezetten félrevezető, hiszen a novellában egy szó sem esik háborúról. Miért nem volt olyan válaszlehetőség, amellyel meg lehetett volna indokolni, hogy a Cukor igenis jó cím? Na mindegy.

12/49. feladat: Mióta rendezik meg a Balaton-átúszást a szöveg szerint?

Kód 1-es válasz: A tanuló megadja a szövegben egyértelműen azonosítható információt: 128 éve.

Fenntartásaim:

Hát ja. Szegény Túlbonyolító Karvaly a "mióta" szót egyértelműen "since", illetve "depuis" értelemben használja, ezért nem is érti a "mennyi ideje" kérdés mellőzését. Persze, valószínűleg azért, hogy bele lehessen futni a kód 6-os (tipikusan rossz) válaszba: 1982.
Az én válaszom pedig 1884.

42/12. feladat: A szöveg alapján írj KÉT olyan NASA-programot, amelyekkel az elmúlt évtizedben foglalkoztak a kutatók!

Kód 1-es válasz: A tanuló válaszában megemlíti a Voyager-űrszondákat, a Mars-kutatást, illetve a Hubble-teleszkópot vagy az Endeavour-űrsiklót.

Fenntartásaim:

Mii? (Haha, majdnem Wii.) Voyager: rendben, a szöveg szerint a mai napig üzemelnek. Mars: rendben, ez explicite a 2000-es évekre van datálva. A másik kettő: itt jön a bekezdés első szava. Egy szóval sem említi a szöveg ezek időpontját. Biztos valaki az előismereteiből megmondja! (Hohó, azt meg főleg nem szabad szövegértésnél.)

51/21. feladat: Máté szerint a szöveg címe és célja alapján a III. rész nem tartozik a szöveghez.[...]

Kód 1-es válasz: A tanuló válaszában IGEN-nel felel, és arra hivatkozik, hogy egy méltató céllal megszületett íráshoz nem illik egy olyan fejezet, amely az egyes hibákat emeli ki, illetve az Űrügynökség hírét rontja; VAGY NEM-mel felel, és arra utal, hogy a negatívumok és a hibák ugyanúgy hozzátartoznak egy szervezet életéhez, mint a siker, ezáltal is emberibbé téve azt.
Kód 6-os (tipikusan rossz) válasz: A tanuló azt írja, hogy ez a rész is a NASA-ról szól.

Fenntartásaim:

Anyám. Ez az, ami először úgy igazán fejbe vágott. Itt jön az az effektus, amikor Túlbonyolító Karvaly átmegy Alulértékelő Karvalyba. (Vagy inkább Alulbonyolítóba, ha az jobban hangzik.) Saját indoklásom, mely szerint a szöveg – ismeretterjesztő lévén – témájához hozzáillik ez a rész is, sajnos kifejezetten kevésnek bizonyult. Gondolnom kellett volna a humán aspektusra is. Na persze. Lásd 9/46. feladat, amely önmagában nem botrányos, de ennek fényében nézve már az.

52/22. feladat: Sára szerint az egyik félmondat, miszerint „a szonda földet, helyesebben Marsot ért”,[...]

Kód 2-es (tehát helyesebben helyes, mint az 1-es) válasz:A tanuló válaszában kifejti, hogy szóviccről van szó, amely egy állandósult szókapcsolatban szereplő szó elsődleges jelentése mellett (föld) annak másodlagos jelentését is bekapcsolja az értelmezésbe (Föld), és ezt összeköti az aktuális szöveggel (Marsot ért).
Kód 1-es válasz: A tanuló felismeri ugyan a nyelvi játékot, de azt nem tudja vagy nem magyarázza meg.

Fenntartásaim:

Most már magyarázza meg valaki, ki az a Sára.
És hogy miért nem elég jó indoklás az, hogy "szerintem vicces és leleményes ez a vicc", azt is.

57/27. feladat: Miért fontos, hogy valós telefonszámot és e-mail címet adjuk meg?

Kód 2-es válasz, példák: Telefonszám: ha valami probléma van, el tudjanak érni.
Kód 1-es válasz, példák: Telefonszám: mert ha valami van, el tudjanak érni. [Túl általános.]

Fenntartásaim:

Remélem, remélem, nagyon remélem, hogy ezt ők sem gondolták komolyan. Mellesleg a telefon szükségességének miértjéről egy szó sincs a szövegben, így még viccesebb az egész.

 Jöjjön a matek! Bár ebben lényegesen kevesebb hibázási lehetőség van (mármint feladatlap-összeállítási szempontból), azért két dolgot megemlítek.

Általánosan, minden kifejtős feladat

"A helyes érték látható számítások nélkül is elfogadható."

Fenntartásaim:

Na jó, tehát azokhoz a feladatokhoz, ahová az volt írva: "Úgy dolgozz, hogy számításaid nyomon követhetők legyenek!", az esetek 80 %-ában semmit sem kell(ett volna) írni. De azért dolgozzunk úgy. Hadd olvasgassák.

81/116. feladat: Túraútvonal; A túraútvonal 16 szakasza közül ötnek a végpontja magasabban van, mint a kezdőpontja.

Kód 1-es válasz: IGAZ

Fenntartásaim:

Igazából hétnek. Utálom az ilyen feladatokat. Néha ezt fogadnak el, néha azt, csak ezért. Ha mindig egyértelmű lenne, hogy mit akarnak, akkor nem lenne gond. Ha pedig azt írnák, "[...]hétnek magasabban van[...]", minden aranyos és szép lenne.

Végeztünk! Remélem, túléltétek. Remélem, legtöbbször igazat adtok nekem (azaz a nagyképűségemnek, persze). Azt is remélem továbbá, hogy a jövőben nem leszek ilyen mérges.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://prem.blog.hu/api/trackback/id/tr574555677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ptlklszl 2012.05.31. 01:10:55

És én még azt hittem, hogy az idei szövegértés érettségi feladatsor volt gázos...
Egyébként a kedves készítők nem árulnak zsákbamacskát: ez bizony kompetenciamérés. (csak nem a szövegértési, hanem a gondolatolvasási kompetenciákat méri fel.)

brit tudós 2012.06.01. 22:10:49

Tanulság 1.: így jár, aki javítókulcsokat olvasgat! (És nemcsak így jár, de meg is érdemli. :) )
Rajtam speciel a javítókulcs-mérgezés tünetei kezdenek kiütközni (emelt matek, közép matek, közép infó, középfölde, áááá), úgyhogy talán elfogult vagyok némileg.
Tanulság 2.: a tizedikes az uccsó kompetencica, kész, vége, finito, nincs tovább. A következő Rendszer vs. Diák mérkőzés az érettségi lesz, de az már más dimenzió. Belekóstolni a hangulatba persze korábban is lehet, ld. előrehozott ezmegaz.
Tanulság 3.: A sokat szidott, mélyen lesajnált, tantárgy-számba is alig vett informatika javítókulcsa fényévekkel jár a többi előtt. Érdemes megnézni, és nem is csak a pdf-et, hanem a megoldásokhoz hozzázippelt excel táblázatot. Ami annál egzaktabb, az már festi magát. Ez persze csak provokáció... :)
süti beállítások módosítása